The Trotsky conundrum

Western publications headed by former or acting Trotskyites tend to be post-Soviet Russia’s most acerbic critics,” explains Yury Rubinsky, the head of the department for French studies at the Moscow-based Institute of Europe. “To these people, Russia is not just a traitor, but a double and triple traitor.” Why Russia is a traitor to Trotskyites is easy to explain. Having veered off from the course towards world revolution in 1924, ejected Trotsky in 1929 and dumped the Marxist utopia in its entirety in 1991, Russia clearly did not live up to the expectations of the radical Western students of the 1960s”.
““Under the stewardship of Plenel, Le Monde became the most anti-Russian publication in the Western world,” says Rubinsky.  One cannot agree more – it is simply amazing how Le Monde and Der Spiegel, so tolerant of some very controversial regimes and movements of the world today, could not find even a tiny bit of sympathy for Russia and its reforms in the 1990s. Their proverbial dislike for Yeltsin and later Putin was even more surprising, given the background of their sympathetic attitude towards Gorbachev. Yet if one recalls that Gorbachev was bent on “revitalising socialism” (Trotsky’s favorite expression), all the pieces fall into place”.
” One group of Russian political leaders which did enjoy some support from the Western media – Anatoly Chubais and other “young reformers” – were similar to Trotsky in their utter disdain for public opinion in Russia, a country they wanted to lead to “shining horizons” (formerly communist, now capitalist ones) without its people’s consent”.
“Well, Yeltsin and Putin were not ideological presidents and they couldn’t care less about being “traitors to the cause” in the opinion of Plenel and Aust. Since 1991, Russia has been a pragmatic country, going about its own business without teaching other countries any ideology”.

“It is the West that has become a proponent of something vaguely resembling Trotsky’s “permanent revolution” on all continents. “Nation building” suddenly became necessary due to the impossibility of building a “consumer paradise” in a single country without Middle Eastern oil, Siberian gas and a China’s army of cheap labour. Does not this remind one of Lev Davidovich’s unjustly forgotten globalism?” 

Source

2 thoughts on “The Trotsky conundrum

  1. Anonymous

    What french journal “le monde” thinks has no importance at all, it is a less and less read journal, only the “french human rights intelligentsia” reads it. The same guys that calls chechen terrorists “resistance fighters”. Just ignore this tabloid!

    Reply
  2. johnUK

    All the western media is the same in regards to Russia and other countries targeted by the NWO like Serbia is downright awful.

    The Guardian newspaper and especially Channel 4 TV station which is part of the ITN network here in Britain is the most anti-Russia along with The Economist is part of the Rothschild owned Guardian media group who owned YUKO’s and other industries in Russia since his economic hitman George Soros and there cronies in Harvard engineered the economic colonisation of Russia during the 90’s and since that time have been trying to annex Russia’s south and control the Caspian oil basin.

    I think the French family branch of the Rothschild family have a large share holding in Le Monde I know they have a major stake in Liberation.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.